|
ARTICLES X ANIVERSARI VIDEOINSTAL·LACIONS X ANIVERSARI |
||||||
DE L’AUTOFOTO AL SELFIE / CREACIÓ VIDEOGRÀFICA I CULTURA VISUAL / FLUX “MÉS FORT QUE L’ALCOHOL, I DE LIRES MÉS VAST” |
|||||||
DE L’AUTOFOTO AL SELFIE ANTONI MERCADER
La creació i la comunicació audiovisuals han sofert un seguit de canvis substancials al llarg dels anys que van dels darrers seixanta del segle passat fins avui. Hem passat de l’excepció a la generalització, del cultiu selectiu d’uns quants al servei de pressupòsits particulars a l’abast ampli i generós com mai havíem imaginat. Una impulsió i eclosió des de dins mateix de la comunitat artística n’ha estat un dels motors; és més, podem dir que ha estat el detonant de tot el que ha succeït. Resulta que amb tot això el mode de producció audiovisual ha estat el primer a sofrir una transsubstanciació determinant. Ens referim a com es concep, a com es produeix i es realitza en comparació a com es feia. Abans, seguint el mode fotogràfic i cinematogràfic, tot el procés es feia d’acord amb un protocol de compartiments estancs. La captació d’imatges auditives i visuals era independent del seu processament i de la presentació i difusió. Ara la cosa és ben diferent: tot és instantani, al moment i en un espai i temps renovats. Ja no són un seguit de processos separats, de manera progressiva ha anat esdevenint una qüestió de flux del senyal analògic –amb el vídeo, primer– i de flux del digital, després (recordem que des dels seixanta del segle passat fins al 2000 aproximadament el senyal fou analògic). Exemple 1 Mode 1 (estructura uniforme, dels compartiments estancs) En un terreny més pròxim, sota l’empremta de la relació E↔R (el receptor en igualtat de condicions que l’emissor), serien els retrats fílmics de Muntadas –de Vilanova de la Roca, 1972– amb una T i una V que li tapen la visió de cada ull, un referent clar. Una d’aquestes imatges figurà com a fotocòpia en la publicació de la mostra Informació d’Art Concepte 1973 a Banyoles i creiem que és prourepresentativa de l’estat de la qüestió en els convulsius setanta del segle passat. El catàleg complet dels treballs d’aquest artista presenta moltes aportacions en aquest sentit, al voltant d’aquests paràmetres. Un dels primers, sens dubte, és Emisión/Recepción de 1974, que es va veure a Madrid i després, el 1976, a Anvers i a la Sala Tres de Sabadell. Exemple 2 Mode 2 (de l’espiell electrònic) L’adveniment, els anys seixanta, del sistema videogràfic o audiovisual electrònic del senyal elèctric basat en el circuit tancat de televisió va propiciar l’interès de molts artistes plàstics i músics que jugaren un paper fonamentalment en l’evolució del dispositiu “veure’s i escoltar-se a un mateix” lligat al corrent artístic videoart. Exemple 3 Mode 2 (immediat, del circuit tancat de televisió) L’arribada progressiva del digital va esperonant la carrera d’innovacions conceptuals, expressives i tècniques que fan possible el mode de producció d’estructura ramiforme off line, que a partir dels vuitanta va rebre el nom de “producció on line” (expressió –ara reservada al domini d’Internet– que es referia a la possibilitat de processar les imatges en un mateix set, en una línia que anava de la captació a la postproducció i presentació). Exemple 4 Mode 2 (ramiforme, dels vasos comunicants) Arriba el moment, cap al canvi de segle, que assistim a l’esclat de la xarxa. Internet en pocs anys es converteix en el mitjà per excel·lència, en el llibre de llibres, en la biblioteca d’Alexandria actual. En definitiva, xarxa i ordinadors esdevenen la nostra màquina universal. S’albira un nou llenguatge de les imatges. S’atura l’aniquilació de l’espai pel temps. La plasticitat espacial del mitjà digital que confereix la qualitat de dúctil junt a la mal·leabilitat del temps de les imatges en moviment que havien aportat el cinema i el vídeo, ofereix la possibilitat de concebre qualsevol tipus d’espai i d’animar la imatge més enllà de la reproducció d’un moviment enregistrat. La imatge digital es revela como una autèntica eina per tractar l’equació espaciotemporal sota uns paràmetres impensables en les dècades anteriors. Exemple 5 Mode 3 (ramiforme digital interactiu) És justament el 2005 quan arribem al primer Festival Flux, que fa uns encàrrecs singulars a sis creadors de Barcelona, pioners uns, joves de trajectòria consolidada els altres. Els ofereix mitjans per a la producció d’autoretrats de deu minuts de durada com a màxim. L’autoretrat de l’audiovisual avançat del XXI ha esdevingut una divisa important en totes les edicions del festival. Els seus organitzadors han impulsat el gènere des del primer dia i consideren que potser han “contribuït a la translació de l’autoretrat estàtic al bellugadís”. FLUX és el millor nom que podien posar a una activitat regular dedicada a la presentació, promoció i preservació de la producció artística audiovisual, avui. Què vol dir flux? Té molt a veure amb un moviment incessant d’allò que es mou en una direcció determinada. “Figuradament el flux i el reflux de la gentada pel passeig” diu el diccionari. Ara, fer l’audiovisual és una qüestió lligada al flux del senyal. A dojo (sense interrupció), a doll (que brolla amb força) és com es mouen les informacions icòniques per la xarxa (streaming). Exemple 6 Mode 3 (digital radiciforme) ¿Estem tractant els autoretrats i els selfies com a manifestacions formals classificades tenint en compte l’estructura, el contingut i també el seu paper social? ¿Reconeixem el paper cabdal del videoart o vídeo de creació en tant que detonant de les moltes vicissituds que han succeït a l’autoretrat? Els deu anys de FLUX en són una pista clara.
ANTONI MERCADER. HISTORIADOR DE L’ART DELS MÈDIA, PRODUCTOR I PROFESSOR DE COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL JUBILAT. COEDITOR EL 2013 DE PUNTOS DE ENCUENTRO EN LA ICONOSFERA. ASSESSOR DE LA MEDIATECA CAIXAFORUM (1995-2007). COAUTOR EL 1980 D’EN TORNO AL VÍDEO, REEDITAT EL 2010. MEMBRE DEL CONCEPTUALISTA GRUP DE TREBALL (1973-1975). PERTANY AL GRUP DE RECERCA LMI DE LA UB. .antonimercader@gmail.com.
|
|||||||
flux 2000-2004 __ flux 2005 __ flux 2007 _ flux 2008 __ flux 2009 __ flux 2010 __ flux 2011 __ flux 2012 __ flux 2013 __ flux 2014 __
|
|||||||