Begoña Egurbide
GONZALO MARCUZZI
ALESSANDRO OLLA





GONZALO
MARCUZZI

cv

selecció de vídeos
per a projecció


videografia resumida

article de
Pablo Leoni




 



Aquesta retrospectiva està composta (i descomposta), de material vell els orígens del qual són els anys finals del segle XX: 1997-1998, anys de la segona dècada infame argentina i neoliberal. Els arxius són precaris d’origen per les analògiques i perverses formes del sistema VHS i perquè sempre he estat un realitzador que sense tangos ni laments, ha fet el que ha pogut immers en altres treballs i amb els mitjans inframínims del nostre estimat “tercer món”, a la ciutat de La Plata, Capital de la Província de Buenos Aires, Argentina. Però tot va començar en la radiofonia. Lliure i comunitària, en ràdios perifèriques, Ràdio Futura de La Plata, etc. Es pot afirmar que aquesta selecció fragmentada en trossos de llargs, curts i desenes de projectes morts i vius, respon a un criteri radiofònic: Si es pot / deixa escoltar i no minva l’interès, es pot veure i pensar les obres (màxima radiofònica). Les bases dels continguts (des de 1997 amb l’autofundació de docuMentalidades) són directament i indirectament documentals, sigui per informació (treball de camp) i testimonis sobre eixos com la Mort (física i social), l’avorriment i la desídia humana, la nul·la i trista perspectiva d’un NO Futur permanent en un sistema cada cop més opressiu, les misèries ecològiques actuals, mixturat tot amb molt de rock i bandes sonores en si mateixes documentals també, perquè ja són història; i tot això en constant moviment personal (mudances, ciutats diferents, treballs del Precariat més ferotge) i certa tendència a l’assaig i error documental que permet expiar, dissimular, camuflar i fins i tot transvestir / convertir en proposta estètica una manca constant de mitjans tècnics Pro. La vida urbana neoliberal a Barcelona i els seus barris, la gent als carrers, de pas i sense identitats fiables (utilitzats a sobre pel clixé multiculti que ens fa servir com a productes), el megaturisme, la perversió constant d’una societat de l’espectacle cutre, evasiu i invasiu, la incomunicació en apogeu d’hipercomunicació i la nova normalitat (moralitat regnant) són espiats de vegades sense més decència que caçant imatges públiques i privades en allò públic, per les meves càmaras de mà que migren amb mi fa anys de ciutat a ciutat i de barri a barri, com ara mateix que no tinc un lloc ni fix, ni formal, ni moral i com a milers estic pitjor que quan vaig arribar fa 22 anys.
Podríem autodefinir tot això com una espècie de Voyeurisme documental benèvol, urbà (potenciat durant més d’una dècada per un taller de vídeo a diferents centres de Barcelona, encara que sempre autogestionat per mi i les persones assistents als tallers) amb la millor intenció: el pensament crític, fer mirar el que ningú mira o mira sense mirar, o simplement esquivar i replantejar la mirada neoliberal de jutge i botxí, això que és “Real” i no obstant és fals o discutible de cap a peus.
Barris, rock, molt show, molt entreteniment i suau / mediterrània desesperació per tant, i la sensació documentada que alguna cosa (tot) no està Bé (ni individualment ni col·lectivament) i no està bé fa anys, massa anys.
Res del que faig és comercial (encara que he malviscut de tot això durant més de 25 anys), però res del que hem fet és tampoc Bohèmia o postureig estètic arrogant que pretén canviar estructures o convèncer de... això sí, el mínim és: El dret audiovisual a NO ESTAR D’ACORD AMB TOT AIXÒ.

Continguts per ordre cronològic dels fragments de peces i extractes audiovisuals de la retrospectiva:


Part 1: Argentina (orígen i principis, final del segle XX)

DocuMentalidades  
1997-2001, VHS, Argentina, La Plata Buenos Aires_collage de 10 min




La Industria de la Muerte
  
1997, VHS, 105 min, 1r llargmetratge_extracte de 3 min


Y el Hombre creó a dios a su imagen y semejanza
  
1998, VHS, 115 min, 2n llargmetratge_extracte de 2 min


Sin novedad en el frente de Malvinas or Falklands  
1999, VHS, 25 min, sèrie Érase una vez La Plata_extracte de 2 min

Nada ni Nadie los pudo doblegar (Los Violadores, punk doc)  
2001, VHS, 99 min, 3r llargmetratge_extracte de 3 min

DocuMentalidades y Érase una vez La Plata van ser programes de TV per cable. DocuMentalidades va ser declarat d’interès general i cultural l’any 2000 per la Cámara de Diputados de la Provincia de Buenos Aires.


Part 2: Itàlia

Espots vinculats a l’antipropaganda i el videoclip documental (docuclips)  
2001-2002_collage de 3 min

Són treballs base vinculats a continguts de la Beca a l’exterior atorgada pel Fondo Nacional de las Artes (Buenos Aires, Argentina, 2000) per a una estada a Roma / NUCT Nuova Univesità del Cinema e della TV.
 

Un seguro hogar europeo y los portadores del síndrome de Ulises  
2001-2002_extracte de 3 min


Part 3: Espanya (Catalunya, Barcelona)

Érase una vez una radio libre. Radio P.I.C.A. (25 años) 1981-2006  
2005, MiniDV, 25 min, Arxius Ovni / CCCB_extracte de 5 min


Los nietos de las vanguardias
 
MiniDV, 25 min, Gran Angular RTVE_extracte de 3 min


Talleres de video creaciones DocuMentalidades
  
2005-2016, Barcelona_extracte de 5 min


Colonia Barcino  
2001-2023, sèrie de Voyeurisme documental urbà, MiniDV, Digital i altres formats_collage de 5 min

Dulcineas de los Balcones 
2016, curtmetratge, Digital (2n Premi festival de videoart d’Almagro)_extracte de 2 min

Un puto Poeta: Xavier Sabater
  
2019, MiniDV-Digital, 62 min_extracte de 5 min


Hor egon ginen (Estuvimos ahí)  
2020, País Basc, Digital, 67 min_extracte de 5 min



Ulises Buscando un hogar seguro  
2001-2023, sèrie documental 1a part_extracte de 10 min





AUTORETRAT

Yo no soy un cretino. Y tú kamarada?

2023_6:14 min

Res de transcendència ni estridències ni extravagàncies d’artistet de pell fina i paisatges clarividents. Un paio que va fer / i desfà / el que va poder dins un context antimeritocràtic si entenem per fi la meritocràcia com una cosa equitativa en igualtat de condicions, cosa irreal en un sistema fastigosament injust i esglaonat on el mediocre amb pedigrí guanya abans d’haver competit, que és el que tant els agrada i pel que s’eduquen (competir i triomfar). Rencúnia? sí, ressentiment social? també, democràticament ressentit sí. Classista? de vegades, depèn de qui passeja el gos. Detesto el Lumpenatge mod de dretes (el traïdor de classe, desmemoriat i que vota el botxí), i tots els que donarien la vida per la seva espantosa Nació. També vaig néixer a Argentina i considero a milions d’argentins com els meus NO (i anti) compatriotes, i a un Javier Milei com un ultimàtum de ser repugnant i el punt culminant de la misèria humana en la seva forma “liberal”(mai “llibertària”) més perfecta i sublim. Altres argentins/es els estimo molt com a una gosseta anomenada Himeko / ella és especial i amorosa, i el Dr. René Favaloro, Don José Larralde, o “Piltrafa” (Enrique Chalar), aquell cantant punk de Los Violadores (de la Ley) a Argentina 80 i ultraViolenta (i de governs violadors de Drets humans). Estimava moltíssim el meu Papà: Héctor Alberto, i amb ell se’m va anar Argentina al vàter còsmic. També em queia molt bé el seu papà i el meu avi italià: Esterino, que m’insistia en la necessitat de moure’s pel món, per curiositat i herència. Ell sí que era un Artista de la ferreria i el ferro, d’ell al seu cobert vaig aprendre com es creava, produïa i acabava una obra en total i bella solitud i amb absoluta independència de tot.
Al final en aquest absurd Camusià només intento respirar sense escopir cap amunt, sense molestar el fràgil o el feble, intentant un assaig de solidaritat, vivint en una permanent forma d’esquerra (audiovisual i general), intuïtiva sense dogmes (de perdedors amb cert Honor), malgrat els traïdors i intrusos, i del “foc amic”. No deixaré fills distòpics, ni progènie ni obra important o recordable, de cap manera. No vaig ser ni sóc amargat, tampoc malbarato simpatia i somriure fàcil (ja no bec gairebé, i odio les pastilles de la nostra Farmacocràcia global). NO practico l’optimisme sistèmic que fa que RES canviï excepte per a pitjor, no sóc aliat ni aliate de feministes anti antis (quan moltes vegades és només nou puritanisme), no sóc ranci patriarcat (que existeix i ha de ser eliminat), ni predomino o presumeixo en la meva heterosexualitat manifesta i maniquea (sóc home no “mascle”), no sóc artista (crear no implica aquesta autoimatge i pretensió especial en l’era dels “multidisciplinaris” de xarxes), no sóc anarquista de saló, ni de despatxos, ni de bars, no sóc ningú especial però m’ha tocat estar aquí: migrant i creant de vegades en ràdio i en vídeos, en terres perdudes pels meus avis i àvies; i no dono les Gràcies més que als meus avis i pares per haver intentat induir-me a que NO SIGUI UN CRETÍ MÉS.
Això sí, com el valent criminal mental Winston Smith (buròcrata del Partit) al final acabaré estimant el Gran Germà (existeixi o no). Aquest vídeo és una altra traïció inodora, a mi mateix, però és innocu i oblidable com qualsevol autoretrat a comanda en aquesta Indústria Cultural de Barcelona.
Sóc Gonzalo i sóc TREBALLADOR.
MOLTES GRÀCIES per Res i bona sort en ple Nou ORDRE del Col·lapse Global!






E D I C I O N S   A N T E R I O R S __

2000-2004 __ 2005 __ 2007 __ 2008 __ 2009 __ 2010 __ 2011 __ 2012 __ 2013 __ 2014 __ 2015 __ 2016 __2017__ 2018 __2019 __2020 __2021 __2022 __