|
foto ROSA
PUIG
JULIÁN ÁLVAREZ
León 1950 > Londres 1972 > Barcelona 1975.
Lleonès d’origen, es reconeix com a genuïnament barceloní (dels
‘80) i declara que el conjunt de la seva obra: vídeo, cinema,
multimèdia té denominació d’origen Made
in Barcelona. Des de la docència audiovisual i
l’experimentació ha estat partícip i coprotagonista de l’esperit
de modernitat d’aquella cosmopolita i videoactivada Barcelona dels
emblemàtics anys vuitanta i noranta.
Genuïnament barceloní perquè és un dels autors que més obra
audiovisual d’autor ha realitzat a partir de Barcelona com a site
specific. I perquè sota el paraigua de l’Escola de
Video-Cine-Tv de l’IDEP (Barcelona 1981-2008), de la qual va ser
inspirador i director, va liderar algunes de les experiències
locals de difusió i promoció de la videocreació més rellevants de
l’època: “Mostra de Videos Realitzats a Barcelona, a l’entorn de
l’Art, la Música i la Realitat” (1983). O el multi-esdeveniment
homenatge a Dziga Vertov: “Del Cinema-Ull al Video-Jo”, amb el
“Primer Concurs de càmera-a-mà” (1987), entre altres accions que
van focalitzar Barcelona com a ciutat videoactivada d’interès
artístic-cultural.
A banda d’aquestes i altres accions a l’àmbit local i de més de
100 produccions ressenyades al seu web, la seva primera exposició
individual “Boxiana, poesia i art” va tenir lloc a la galeria
barcelonina La Pedrera (1987). Com a productor de vídeo i cinema
la seva trajectòria arrenca amb Bellvitge,
Bellvitge (1978-79). Des de llavors ha fet diferents
exposicions individuals i col·lectives, on destaquen les
retrospectives: “Itineraris” (CaixaForum, Barcelona, 2007),
“Perdido en la frontera” (Museo Arte Contemporáneo de Salamanca,
2008) i “entreCruces/Itinerarios” (Centro Leonés de Arte, 2009).
Premi Nacional de Videografia de la Generalitat (1991). Beca de
Recerca i Creació en els Àmbits Artistics i del Pensament (CONCA,
2011), pel projecte videofotogràfic “La mirada disciplinada. ¡Al
frente, a la derecha! El retrato de carnet”. Més de trenta premis
nacionals i internacionals.
Made in Barcelona pel
multipremiat El Ring
(1989), espectacle de videodansa, monòleg teatral i circuit tancat
de tv, estrenat al Mercat de les Flors (1988), que simulava un
combat de boxa entre dos ballarins amb minicàmeres al puny dret. I
perquè és inventor i productor del prototip FishCam,
dispositiu tècnic patentat el 1991 com a model d’utilitat amb què
ha realitzat la trilogia As de
Bastos. Tijeras en
cruz, tres Setmanes Santes dedicades a Lorca, Buñuel i
Dalí. I perquè és ideòleg del gènere egoMovie
(Pel·lícula o enregistrament que un fa de si mateix enquadrant-se
en primer terme relegant al fons tota la resta”). Arran de
l’aparició al mercat el 1987 de la primera minicàmera digital amb
visor reversible, va substituir el braç allargat de la FishCam
per la proximitat epidèrmica del “tu-a-tu” de la DvCam PD1P de
Sony. Amb l’etiqueta egoMovie
ha realitzat la sèrie en què es registra a si mateix càmera a mà
alhora que és protagonista de l’acció, avançant-se 15 anys als selfies
de moda.
La seva obra més recent contrasta amb la rotunditat d’aquella
altra que encarna avui l’esperit d’avantguarda, experimentació i
heterodòxia de la Barcelona dels vuitanta i noranta. Des d’aquesta
perspectiva l’autor es reivindica com a genuïnament barceloní
perquè, a diferència d’artistes catalans acreditats
internacionalment, Julián Álvarez, lleonès de l’Órbigo, amb
denominació d’origen Made in
Barcelona, ha realitzat el conjunt de la seva obra al
marge de la “Institució Art”, i ha centrat la seva tasca docent i
creativa exclusivament a Barcelona, la ciutat que el va acollir el
1975 i on s’ha desenvolupat principalment com a autor i també com
a artista.
.juliansite.com.
.vimeo.com/zapatodeartista.
.rincondeliconoclasta.blogspot.com.
AutoRETRATO Redundante II [1978-2024]
64 min
El
27 d’octubre 2005 va tenir lloc al Centre de Cultura Contemporània
de Barcelona (CCCB) el Primer Festival de Vídeo d’Autor FLUX en
què vaig participar juntament amb cinc autors més amb un programa
de 60 min. I amb la producció, per encàrrec del Festival, d’un
autoretrat en vídeo de màxim 10 min. Aleshores jo vaig respondre a
l’encàrrec amb l’obra autoRETRATO
Redundante: https://vimeo.com/895049977
Gairebé 20 anys després, desembre de 2024, es presenta al CC
Convent de Sant Agustí de l’Ajuntament de Barcelona, la darrera
Edició del Festival FLUX i se’ns demana a 2 dels històrics
d’aquell Festival la nostra participació amb una nova producció
que resumeixi o actualitzi la nostra realitat actual…
La meva resposta espontània a aquesta nova petició/encàrrec ha
estat un nou autoretrat, si és possible encara més redundant que
he titulat, és clar, autoRETRATO
Redundante II (1978-2023). Compost de 36 cronològics
fragments o seqüències d’altres tantes obres que sumen un total de
426 min (aproximadament 7 hores de video-cinema-animació
3d-documental-net-art). 426 min que he reduït a 64 que per activa
i/o passiva conformen una part de mi, imatges i sons que em
retraten i resumeixen, que componen un autoRetrat poliforme, que
arrenca amb una picada d’ullet a Groucho Marx i una declaració
testimonial amb la imatge de la façana multicolor del MUSAC (León)
al fons, on l’Autor declara que “no forma part de cap col·lectiu,
tendència, estil, o moviment social establert. Que barreja gèneres
i llenguatges amb voluntat de desdibuixar fronteres, contaminar
identitats i qüestionar certeses”. Aquella declaració segueix
vigent avui, i la mantinc com a lema.
autoRETRATO Redundante II
[1978-2023] s’inicia amb un Pròleg (1978-1986), el
segueixen 10 apartats més, i conclou amb un Epíleg en què l’Autor
apel·la a l’oportunitat de materialitzar la versió immersiva de La
película más cinematográfica. Per finalitzar amb la
seqüència més impactant d’Alfred Hitchcock, la dutxa de Psicosi,
que he titulat 57 x 33
en referència als 57 plànols continguts en els 33 segons de
duració de l’emblemàtica escena.
PRÒLEG [1978-1986] 09’
45”
1978/9. BELLVITGE, BELLVITGE
(11’45” / vo. 45’ 00”)
1984. IMÁGENES DE UN BOMBARDEO
(08’ 07”)
1985. BATLÁNTIC (05’
00”)
1986. CLOACA MÁXIMA (12’
00”)
EL TERCER BRAÇ
04’
20”
1992. PROTOTIPO FISHCAM
RETAULE/TRÍPTIC: AS DE BASTOS.
TIJERAS EN CRUZ
03’
13”
1993. SANTA SEVILLA/Lorca
(13’ 56”)
1994. EL ÚLTIMO SUSPIRO/Buñuel
(11’ 34”)
1995. LA DANZA DE LA MUERTE/Dalí
(11’ 43”)
EXPLORACIONS
CREATIVES
10’
28”
1989. FRAME, O LA RUEDA DE LA
FORTUNA (06’ 00”)
1999. HAGA LUZ EN SU CEREBRO
(08’ 20”)
CENTENARI FELIÇ
[Lorca 1899 – Buñuel 1900 – Dalí 1904]
3’
40”
1998. CONJURO (02’
11”)
1999. DIBUJOS (04’
40”)
1999. SER DIOS.MODELO EJEMPLAR
(07’ 00”)
DE FICCIÓ
EXPERIMENTAL_CURTS
02’
50”
1991. LA ECUACIÓN DEL VÉRTIGO
(12’ 19”)
1992. MERCAT MÀGIC. CURIAL E
GUELFA (43’ 00”)
1994. YOU’RE DEAD, MAN (15’
00”)
2023. ADIOS AL MACHO. EL FUTURO
ES MUJER
11’
58”
2006. LE COUP (01’
54”)
2007. OH SUPERMAN (03’
34”)
2007. MASCULINO PLURAL (03’
12”)
1992. MERCAT MÀGIC. CURIAL E
GUELFA (43’ 00”)
1988. PANAMÁ AL BROWN (05’
39”)
1987. JOE LOUIS (06’
00”)
1988. PUÑOS EN DANZA (19’
00”)
1987. AVES DEL PARAÍSO (50’
00”)
1988. EL RING. ESPECTÁCULO
(60’ 00”)
1989. EL RING. VIDEO-DANZA
MONO-CANAL (12’ 00”)
1994. YOU’RE DEAD, MAN (15’
00”)
CONCURS DE
CÁMARA-A MÀ & A.A. POEMA-MANIFIESTO
02’
32”
1988. A-A. CONCURSO (07’
00”)
2002. POEMA-MANIFIESTO (09’
05”)
IMATGES D’UN
BOMBARDEIG: 1984 & 2003
04’
38”
2003. BARCELONA, BÁRBARAMENTE,
BOMBARDEADA
EGO-MOVIES.
PEL·LÍCULES DEL JO
03’ 14”
2003. MAÑANA EN LA BATALLA
(07’ 10”)
2004. FIGURA CON PAISAJE AL
FONDO (10’ 40”)
2006. BELCHITE, TE GUSTE O NO
(08’ 00”)
FUCKING &
REQUIEM (DÍPTIC)
08’20”
1989. FUCKING CHRISTMAS (13’
00”)
1991. REQUIEM MARATHON (10’
00”)
EPÍLEG. EL
PRINCIPI DEL FI
06’
22”
2013. LA PELÍCULA MÁS
CINEMATOGRÁFICA (07’ 42”)
2023. PSICOSIS: ENTRE LA BURLA Y
EL HOMENAJE (05’ 46”)
DURACIÓ TOTAL DEL
PROGRAMA: 64 min
DURACIÓ TOTAL DELS TÍTOLS ORIGINALS: 426 min [7 h. aprox.]
TÍTOLS/VÍDEOS (SEQÜÈNCIES): 36 seqüències
|
|
f
JOAN PUEYO
“Neix a Barcelona el 56. Des de l’any 1975 treballa
en fotografia, cinema i video. A partir de 1985 pren partit pel
potencial propi del video, de professional es transforma en amant
i hi oposa l’actitud independent de l’experimentador que tracta de
desenvolupar un treball personal i coherent.”
“El seu treball proposa diferents menes d’experimentació visual,
amb una concisió i precisa elaboració dels comptats elements que
entren en joc en cada cas, sense oblidar el so. Cada peça és
llavors com un impacte, breu en duració però suficientment dens
com per a no esgotar-se d’un cop d’ull.”
“Dues referències apunten una doble constant en el treball de
Pueyo a partir de Pel meu
art...: el cos com a objecte visual principal i
l’estructura electrònica de la imatge com a matèria mal·leabilitzada.”
Els cossos electrònics,
Eugeni Bonet, escriptor multimèdia.
“Una de les coses que més sorprèn quan s’observen els treballs de
Joan Pueyo és la capacitat que té per construir un ritme visual
que mai no acaba d’agafar una direcció única perquè conjuga
imatges i temps, lectures i aproximacions, metàfores i signes
successius.”
Vademècum videogràfic,
Valentín Roma, historiador de l’art.
“La decisió d’incorporar una estructura escultòrica de ferro en
algunes de les obres forma part d’una estratègia per tal de
singularitzar-les i, d’altra banda, defugir l’estructura narrativa
associada amb les imatges mòbils.”
Els cossos electrònics,
Eugeni Bonet, escriptor multimèdia.
El 1990 exposa al Dipósit de les Aigües (actual Biblioteca de la
UPF) de Barcelona una projecció i sis videoescultures sota el
títol genèric de Pel meu art...
Els seus vídeos i videoescultures han participat en diverses
mostres i festivals i formen part de mediateques nacionals i
internacionals: Mostra de Videocreació de Catalunya (França,
Itàlia, Espanya, Brasil, Portugal, Alemanya...), Video Made in
Spain (Nova York), British National Video Festival (Londres), Avé
(Arnhem), Bideoaldia (Tolosa), Mostra de Vídeo Dansa de Barcelona
(Alemanya, Holanda, Suïssa, França, Espanya...),
Videoarco(Madrid), Art-Futura (Barcelona), Museo Nacional Centro
de Arte Reina Sofía (Madrid): “Bienal de la Imagen en Movimiento”
i “Señales de Vídeo”, Festival International Création Vidéo
(Montbéliard), F.R.A.C. (Montpellier), Kasseler Videosalon “El
Fuego del Sur” (Kassel), Berlin Video Festival, World Wide Video
Festival (La Haia), Deustcher Videokunstpreis (Karlsruhe),
Antwerpen Capital Europea de la Cultura, Granp Prix de Paris,
Dance Screen (Frankfurt), Institute of Contemporary Arts
(Londres), Station Vidéo (Rennes), Festival International du
Nouveau Cinéma & Vidéo Montréal, WRO (Wroclaw),
“Restrospectiva Joan Pueyo” (València), Synthèse (Bourges), Fora
de camp KRTU i Metrònom (Barcelona), Mostra d’arts electròniques
(Barcelona), Shortmetraje (Nova York), Olla de Grills (Barcelona),
LOOP’04 (Barcelona), FLUX’05/CCCB (Barcelona), etc.
També han estat exhibits a la televisió francoalemanya ARTE, a
l’holandesa VPRO, a la polonesa Channel 2 i a les televisions
alemanyes WDR, SWF-Südwestfunk, IA-TV i Kanal 4; a les televisions
catalanes TV3 i Canal 33 en els programes Galeria Oberta, 31416,
Actual i Temporada de Dansa; a Canal 9 , de la televisió
valenciana, en el programa Colp d’Ull; a les televisions
espanyoles: en els programes Glàsnost i Metrópolis (TVE), en el
programa Piezas (Canal +) i en el programa Caos (Canal Satélite),
etc.
Col.labora amb La Fura dels Baus en l’espectacle Noun
(1990) on integra la videoescultura L’Ull
de Déu.
.joanpueyo.com.
Videografia
(des de 1985)
1985 Pel meu
art i la gent que estimo, content aguantaré fins al final,
video
1986/87 El Nàufrag,
videoescultura
1988 Tango,
videoescultura
1988/89 El Bany,
videoescultura
1988/89 Nens,
videoescultura
1989 Ampolla,
videoescultura
1990 Família,
videoescultura
1991 Contorsionista,
videoescultura
1992 Maria Muñoz, vídeo
1993 Teleplàstia,
videoescultura
1994 L’Immortal, vídeo
1995/98 5MIN. (Sóc Jo),
videoescultura
1997 No paris, vídeo
1996/99 Torturae, vídeo
1999 Massa sol al cap,
vídeo
2001 Anormals, vídeo
2002/03 Aixafacaps,
videoescultura
2003 Enigmàtica X, vídeo
2004/05 Sometimes, vídeo
2004/05 Ei, Xica, anem,
vídeo
2004/05 Trànsits, vídeo
2004/05 Exposat, vídeo
2004/05 Ini misqui vilivi,
vídeo
introducció a la
sessió
“Considero l’obra de Joan Pueyo com una experiència
mística de la pietat i del sacrifici que juntament amb l’aportació
de l’amor creen un cúmul de sensacions intenses a l’espectador.
Joan Pueyo és un precursor, un dels pioners dins del món de la
imatge videogràfica. El primer vídeo data del 1985, Pel meu
art... i tots els seus treballs fins a l’últim mantenen
un mateix eix conductor. En la seva trajectòria artística, el
desassossec que crea en el que mira és semblant al que pateix el
mateix artista.
Les seves imatges ja formen part de l’imaginari videogràfic
contemporani i tots aquells que pertanyen a aquest mitjà
reconeixen el bon ús de recursos del llenguatge audiovisual com
ara la fragmentació icònica, els jocs amb la
tecnologia digital-analògica, la durada breu dels seus vídeos, els
bucles i la contundència del suport sonor. També la incorporació
del ferro amb escultures de gran format que acullen els monitors.
Davant les seves escultures, se sent el respecte que produeix una
presència material forta, dominant, en què es poden veure al
costat dels avatars lleugers de les imatges, contrastant fortament
amb la solidesa de la matèria. D’aquesta manera les seves
escultures adopten algunes característiques del tòtem, que és
gairebé sempre un objecte material inanimat que ofereix protecció
i respecte.
Joan Pueyo trinxa la carn digital, el fragment marca una
temporalitat feta d’instants i convulsions de fragmentació i
aparent desordre. Les seves obres per universals i acabades que
siguin, ratllen l’harmonia d’aquelles obres que aspiren a
l’absolut, però queden deliberadament inacabades, deixant
l’espectador, en un buit intencionat, produït per la fissura, pel
tall. Un tall que sentim a la carn de la imatge com si fos viva,
un tall, realitzat per unes mans o uns dits que m’imagino prement
botons i tecles com si fossin esmolats ganivets i on l’atzar del
que s'ha trobat conviu amb un càlcul minuciós, gairebé maniàtic
que controla la complexa energia de l'alta tecnologia.
D’aquesta manera l’ús tecnològic, el que podrien ser les
característiques del mitjà, com l’editatge, els frames,
etc., es correspon de manera perfecta amb la voluntat de trinxar.
Entre els espais intermedis dels frames
hi ha els sentits amagats, i potser per això, dins del que no
veiem, jo he trobat sentit a la presència de la carn trinxada per
al sacrifici.”
Fragments extrets del llibre Arte y Transformación.
Una mirada de fin de siglo de Jesús Martínez Clarà.
Avatar Ediciones, Barcelona, 2022.
|