|
||||
INFLUX PIONERS |
||||
INFLUX |
||||
CONCERT Espai de relació entre el vídeo i altres disciplines artístiques. |
||||
foto PHILIPPE OUAHIM
Pierre Bastien (París, 1953) és un músic, compositor i
constructor d’instruments musicals experimentals.
De sobte una idea, un paral·lelisme: la música de
Pierre Bastien és a la recerca metodològica del so i les fonts com
el cinema de David Cronenberg ho és a l’ús obsessiu del cos.
Venerat en els àmbits de l’electrònica (la publicació de l’àlbum
de culte “Mecanoid” per a Rephlex d’Aphex Twin) i de la música
d’avantguarda (des del seu debut per a l’oasi de rock en oposició
Recommended fins a la col·laboració amb Tomaga), el músic parisenc
no deixa de sorprendre. Prova d’això n’és aquest directe íntim
dins d’un pavelló de l’Ex Cartiera Latina en el suggerent parc de
l’Appia Antica, una ubicació que amplifica l’esperit
cinematogràfic de l’actuació, tenint en compte que Bastien emet en
directe sobre una pantalla la seva actuació (absurdament, sembla
recordar la pel·lícula experimental de Phill Niblock per a Sun
Ra), sense escatimar informació sobre els materials utilitzats.
Dels més estranys, per cert: deixant de moment de costat els
meccanos, els instruments utilitzats inclouen la clàssica trompeta
de butxaca i una sèrie d’aparells autoconstruïts que sorprenen per
la seva funcionalitat i estructura, fins i tot una perxa es
reutilitza amb l’ajuda de cordes de niló, generant un so proper al
de la cítara. Música mecànica en moviment, descendent directa d’un
sentiment nascut de la música concreta però no contrari a les
contaminacions globals i a les figures minimalistes funcionals.
Seqüències apassionants, encara més convincents per la introducció
d’altres prototips –com en el punt culminant de l’actuació– que
donen testimoni d’una investigació i interacció contínues amb
fonts tant domèstiques com naturals. Un exemple solemne d’esperit
intransigent, esmorteït només per l’acte públic de compartir.
Mestre. LUCA COLLEPICCOLO. Article publicat a la revista Blow Up. Live! Visti e sentiti.
|
Sordinas Vivas La sordina d’una trompeta esmorteeix i suavitza el so de l’instrument. Però les sordines que fabrica Pierre fan tot el contrari. Afegeixen al timbre de la trompeta explosions de bombolles d’aigua, cops d’arc, melodies de flauta, riffs de sansa o acords d’harmònium: ampliada per les sordines mecàniques, la trompeta es converteix en una orquestra de múltiples timbres. Pierre Bastien segueix component amb un tornavís. Els seus dispositius sonors han sonat en diversos segells de música electrònica: Rephlex, Morphine, Marionette, Discrepant Records. Tanmateix, estan fabricats exclusivament amb materials físics: metall, canya, crinera de cavall, aigua, ebonita, fusta... tots ells accionats per motors elèctrics. El que tenen en comú amb l’electrònica és que, amb el pas dels anys, aquestes construccions s’han tornat cada cop més compactes i miniaturitzades, fins al punt que ara es poden inserir en sordines de trompeta. Sordines a les quals donen vida.
|
|||
E
D I C I O N S A N T E R I O R S
__ 2000-2004 __ 2005 __ 2007 __ 2008 __ 2009 __ 2010 __ 2011 __ 2012 __ 2013 __ 2014 __ 2015 __ 2016 __2017__ 2018 __2019 __2020 __2021 __2022 __2023__ |
||||