|
||||
PROJECCIONS |
||||
–PROJECCIONS MONOGRÀFIQUES |
|
|||
FRANCESC TORRES cvselecció de vídeos per a projecció + instal·lacions videografia article de Montse Frisach |
What Does History Know of Nail
Biting Realitzat a partir del metratge de Harry Randall,
fotògraf i càmera de la Brigada Lincoln (voluntaris americans de
les Brigades Internacionals que van lluitar a favor de la
República durant la guerra civil) filmat entre 1937 i 1938.
Material mostrat amb una mínima intervenció per part de l’artista.
Forma part del projecte del mateix títol que inclou el vídeo
monocanal, la instal·lació de tres canals més objectes recuperats
del front de l’Ebre i un llibre d’artista publicat per l’editorial
Polígrafa de Barcelona, tot del 2015.
OLD
FLAMES Peça més literària que visual basada en el significat de l’expressió anglosaxona que dóna el títol a l’obra. Old flame (antiga flama o flamarada) és com s’anomena un antic amant. El vídeo desenvolupa el tema utilitzant els encenedors descartables llençats al mar que les marees tornen a terra ferma al cap de molt temps. Fet a la Costa da Morte, Galícia, el 2015.
(R)Evolution Vídeo minimalista realitzat amb una economia extrema de mitjans, com era normal quan es va iniciar la pràctica fa gairebé mig segle. El contingut simbòlic, en canvi, és complex. Insinua una connexió entre l’evolució biològica (la vida s’origina en l’oceà primigeni i s’expandeix en terra ferma), la presència humana a la qual s’arriba després de milers de milions d’anys (representada per les escombraries) mentre una veu en off recita el primer article de la Constitució dels Estats Units, fruit de la primera revolució de l’Era Revolucionària, i un document informat per la Il·lustració en estat químicament pur. Al final apareix la cara d’un ésser humà (l’autor) que queda congelada en una expressió no massa atractiva.
AUTORETRAT Autoretrat (barceloní)
Autoretrat (barceloní) és el que diu el títol. No és lineal, ni descriptiu, ni naturalista, ni literari, ni poètic. És fragmentari, fractal, esfèric, incomplet, ja que se centra més en el fet d’estar en els llimbs del present a Barcelona que en cap altra cosa (França o Estats Units, per exemple, no hi apareixen). Quan estàs escapant d’un incendi, el passat i el futur tenen poca importància. Malgrat tot, tot és història.
VIDEOINSTAL·LACIÓ Desde
el acantilado Seqüència reeditada dels flaixos de llum solar produïts pel gir dels penells, per efecte del vent, muntats en les xemeneies de les cases de la petita població de Panchés, Galícia. La reedició fa que els flaixos transmetin la frase “Sàvia és la natura que ens fa morir perquè la vida valgui alguna cosa”, en codi Morse. S’indica cada reinici de la transmissió mitjançant una pausa de tres flaixos a la xemeneia de la casa de l’esquerra del marc. Per a projecció en bucle. INSTAL·LACIÓ Old
Flames / VELLES FLAMES 104
encenedors d’un sol ús recollits per l’artista a
la Costa da Morte (Galícia).
A
la costa gallega hi ha un ofici vell. Els que el
practiquen es diuen crebeiros,
de “creba”, el nom que es dona a tot allò que el mar diposita al
seu aire en terra ferma: trossos de fusta, boies, càrrega perduda
durant una tempesta o un naufragi, de vegades el propi vaixell
batut per les onades, etc. Part del que sol aparèixer pot no valer
res, però arriben també coses que sí que són valuoses, com per
exemple, la famosa i caríssima fusta d’Islàndia que no és
islandesa sinó russa, portada i curada pel mar. No és estrany
doncs, que hi hagi gent que es dediqui a pentinar sistemàticament
les platges després de les tempestes buscant els misteriosos
objectes que la mar regala. Per llei marina tot allò que el mar
porta o que flota a la deriva no té amo. Qui ho troba, s’ho fa
seu. Amb els anys això ha produït més d’una confrontació que ha
acabat en desgràcia.
Passo
temps a la Costa da Morte, i ja fa uns quants anys que vaig
començar a recollir encenedors d’un sol ús, tipus Bic, perquè els
trobo bonics i eloqüents, com fòssils del Terciari mostrant els
efectes del temps a la mar des que algú els va llençar per la
borda, potser en aigües molt llunyanes de Fisterra, surant –mai
s’enfonsen– fins que enxampen un corrent o una ona que els escup,
finalment, a terra. Tinc munts d’encenedors ofegats –quina
paradoxa!–, una petita màquina productora de foc que ha existit en
l’aigua des de molt abans que jo conegués la meva darrera amant.
M’imagino que això em fa crebeiro d’alguna
manera.
Fa
uns quants estius vaig sortir un matí amb la càmera de vídeo i en
vaig trobar tres en una petita platja particularment pròdiga a
acumular cultura material rebutjada. Per què els trobo bonics?
Perquè aquesta és una bellesa treballada per la natura i el temps
sobre restes de la cultura industrial que ens defineix, i és també
una bellesa acte-referencial tancada en si mateixa i coherent com
un text ben escrit. Aquells tres encenedors desnonats són els
únics que vaig documentar en el moment de trobar-los. Però després
n’he anat recollint molts més, fins als 104 que hi ha en la
vitrina exposada al Flux festival de vídeo d’autor 2020.
Òbviament
el títol,
Old Flames en
anglès, no és neutre. És una antiga expressió anglosaxona que es
refereix als examants –no exesposos/es–, que ha tingut una
persona. No em sembla necessari aquí parlar sobre les potencials
ramificacions metafòriques que es troben en el punt de conjunció
de les paraules i els objectes. Si ho fes no podria evitar veure’m
reflectit en la fulla freda de la navalla del temps, aquesta que
penetra lenta, tan lenta que quan te n’adones ja estàs mort.
|
|||
E
D I C I O N S A N T E R I O R S
__ 2000-2004
__
2005 __
2007 __
2008 __
2009 __
2010 __
2011 __
2012 __
2013 __
2014 __
2015 __
2016
__2017__ 2018
__2019
__ |
||||