sessió 1. divendres 7 març 2025_19h

RAMON GUIMARÃES

Acció + projecció + col·loqui

Ramon Guimarães és un artista interdisciplinari que centra la seva pràctica en la naturalesa efímera de l’art d’acció, entès com un territori fèrtil de possibilitats i canvi. Situant-se en el context quotidià de qualsevol individu, interpel·la el públic amb accions contundents, sovint participatives, i carregades de significats que van més enllà de l'evident.
L'experimentació i la col·laboració directa amb els assistents -entesos com a individus lliures-, l’humor, el risc del fracàs, la profunditat i la sinceritat són elements clau en el desenvolupament de les seves accions. Alhora, explora la fotografia i la imatge en moviment com a eines per respondre a la sensació de no encaixar enlloc, compartint-se amb els altres i construint narratives socials diverses.
Recentment ha publicat Working Performances (Edicions ARBAR, 2024), una obra interactiva que recull cent una accions i els seus corresponents cal·ligrames, oferint una aproximació immersiva a l'experiència de l'art d'acció.

www.ramonguimaraes.com

presentació

8M amb DOBLE SESSIÓ: IRON-MAN
(videoacció) + VIDA PÚBLICA (selecció de vídeos)

Aquesta doble sessió comença amb la videoacció participativa IRON-MAN, creada especialment per a la jornada del 8 de març. La peça proposa un viatge conceptual a través de l'imaginari col·lectiu de l'amor romàntic, però des d’una perspectiva completament desmitificadora.
A continuació, Vida Pública dona títol a una selecció de treballs audiovisuals que, amb un esperit crític i un gran sentit de l’humor i ironia, ens convida al visionat d'un conjunt de vídeos desenvolupats entre el 2017 i el 2024, la majoria inèdits.
Aquestes obres exploren un ampli ventall temàtic:
Àmbit personal: Being Erased (2020), Being not Being (2020) i Love You (2024).
Dimensió política: Politically Correct (2019), The Bird (2019), The Ten Commandments (2017) i Anthem (2020), on es reflexiona sobre conceptes universals extrapolables a diferents contextos.
Mirada queer sobre la identitat i el gènere: Unveiling the Bride (2018), comissariat per Marta Pol Rigau i presentat a Chez Chefo durant el Festival Loop d’aquell any, seguit per Woman Being (2022), One Single Artist (2022) i Anonymous (2023), que continuen aquest diàleg amb una perspectiva reivindicativa i crítica.

PROGRAMA

IRON-MAN
acció_2025_15 min

Videoacció participativa creada especialment per a la jornada del 8 de març. La peça proposa un viatge conceptual a través de l'imaginari col·lectiu de l'amor romàntic, però des d’una perspectiva completament desmitificadora. L'obra posa en evidència com aquest imaginari s'ha infiltrat de manera normalitzada en les estructures de pensament, beneficiant alguns i generant patiment per a moltes persones, tot establint de manera estructural rols de víctimes i botxins.

 




VIDA PÚBLICA
selecció de vídeos 2017-2024

Being Erased
2020_1:01 min
Videoacció creada a partir d'una fotografia descartada per Cori Mercadé de la sessió Portraits & Selfportraits (1996).

Being Not Being
2020_1:35 min
Videoacció sorgida arran de la petició del MACBA per exposar la partitura de l'acció Vernissage (1997) en el context de l'exposició Acció. Una història provisional dels noranta.

Love You
2024_2:51 min
Videoacció a partir dels noms dels Museus i Fundacions d'arreu del mòn.

The Bird
2019_0:13 min
Peça amb un fort contingut polític, que reflexiona tant sobre les actuacions del govern espanyol respecte a Catalunya com sobre la cultura de consum ràpid i l'impacte ecològic de la societat actual.

Politically Correct
2019_1 min
Jugant amb la sonoritat de les paraules surrealisme, suprematisme i supremacisme, l'obra presenta una transformació de l'artista en Salvador Dalí, repetint amb el seu característic histrionisme la paraula "supremacisme". El vídeo, que alterna color i blanc i negre de manera aleatòria, fa una crítica a la submissió de Dalí al règim franquista i al discurs polític actual sobre la identitat catalana.

The Ten Commandments
2017_0:38 min
Peça creada després de la resposta repressiva del govern espanyol a les mobilitzacions del 20 de setembre del 2017. A partir d'una versió reformulada dels deu manaments, l'artista memoritza i recita el text mentre està emmordassat amb la bandera espanyola, visibilitzant la impossibilitat d'imposar un sentiment o una identitat per força.

Anthem
2021_2:50 min
Performance privada, enregistrada en una sola presa, que expressa de manera incisiva la sensació de l'artista davant del procés polític català des del 2015 fins al moment de la creació de l'obra.

Unveiling the Bride
2018_20:45 min
Inspirada en la teoria del llenguatge duchampià, aquesta peça aborda el concepte de núvia com a metàfora de l'autoconsciència i el descobriment d'un mateix. Despullant capes simbòliques, el vídeo convida l'espectador a qüestionar els estereotips de gènere i explorar la identitat més enllà del binarisme femení/masculí.

Woman Being
2022_4:09 min
Transformació del hit Das Model de Kraftwerk en un himne feminista i trans que reflexiona sobre la pressió social, la objectificació i el procés d’empoderament femení, independentment de la identitat de gènere.

One Single Artist
2021-2022_3:26 min
Una reinterpretació enigmàtica i warholiana de Marilyn Monroe, on la seva imatge s'alterna amb la d'Adolf Hitler, exposant les contradiccions de la història i els mites del segle XX. L'obra contrasta la feminitat icònica de Marilyn amb la masculinitat tòxica de Hitler, abordant qüestions de poder, fama i destrucció.

Anonymous

2023_1:57 min

L'artista es presenta en tríada, simbolitzant l'espai neutre i universal anterior a la creació artística o a la formació de la identitat. Utilitzant la tornada d'Alejandro de Lady Gaga, la peça explora una metamorfosi constant en figures d'artistes masculins icònics (Warhol, Basquiat, Koons, Picasso, Duchamp, Bacon i Richter), evidenciant la resistència de la identitat a les imposicions externes i la importància de l'autenticitat.

___


CC CONVENT DE SANT AGUSTÍ, Sala Noble

Comerç, 36. 08003 Barcelona
https://conventagusti.com

entrada gratuïta, aforament limitat