Projecció + col·loqui
Àger, Lleida, 1937. Benet Rossell és un artista interdisciplinari i investigador. Al llarg de la seva trajectòria artística ha desenvolupat un llenguatge singular a base de micrografies, ideogrames i pictogrames originals que no pertanyen a cap codi lingüístic.
La seva és una pràctica creativa on conflueixen la cal·ligrafia i la imatge en moviment. Pioner del cinema experimental i del vídeo, Benet Rossell anima un repertori infinit de signes, gestos, formes, figures, i espais lúdics i d'experimentació.
Als anys setanta és un artista conceptual de París, on resideix. Més tard passa llargs períodes a Nova York, on se'l vincula als moviments d'avantguarda. A mitjans dels vuitanta torna a Catalunya i s'instal·la a Barcelona.
benetrossell@telefonica.net
presentació
ANIMA'T
En aquesta sessió projectarem 13 obres d'animació creades entre 1969 i 2015 per l'artista, amb diferents formats i tècniques.
Segons ens diu Benet Rossell: “A gran part de la meva obra polimòrfica hi ha temptatives d'animació. Tot es pot animar, fins i tot les hòsties sense consagrar, per tant animo a tots vostès a fer-ho a la seva manera. Quina benedicció!”.
Comptarem també amb la presència del videoartista Adolf Alcañiz, col·laborador habitual de Benet Rossell, que és amb qui ha preparat aquesta sessió.
Holes
1969_2:55 min_16 mm
Cinema sense càmera. Procediment: cal disposar d'una bobina de 16 mm de pel·lícula reversible kodaChrome II, posar-la i treure-la de la capsa perquè la veladura atzarosa la dibuixi, perforar-la amb un aparell de preparar olives farcides i solcar-la amb un rodet dentat de costurera. A partir d'aquí, cal muntar la pel·lícula en loop per aconseguir la durada desitjada.
Animation personage lunatique
1969_2:17 min_16 mm
El personatge llunàtic transita per rius de paper. Una gota suspesa de la finestra d'un sisè pis s'ho mira. La lluna negra avança entre veladures, el temps passa impassible, inexorable, silent.
Animation aimant
1969_7:12 min_16 mm
El personatge llunàtic articulat s'anima en espais de deconstrucció. Méliès est passé par là.
Darling
1980_7:40 min_35 mm
Animació pròpiament dita de móns que contenen d'altres móns. De la natura més verge a l'ofegament urbà més depravat, i l'amenaça de bomba que pot fer-ho esclatar tot en un obrir i tancar d'ulls.
Valors esperats: 2 + 1 = < f (x) > = ∫ f (x) Ψ² (x) dx ≈ 2 + 2
2006_0:55 min_vÃdeo SD
A les fórmules matemàtiques hi sol haver incògnites, a les pel·lícules també. A partir d'un petit fragment de film trouvé, dotze fotogrames d'una pel·lícula de Kungfu de 35 mm que vaig trobar i dibuixar a París, el 1978, vaig realitzar el film Valors esperats: 2 + 1 = < f (x) > = ∫ f (x) Ψ² (x) dx ≈ 2 + 2, el 2006. La nova pel·lícula ens mostra la inaudible banda sonora original del film així com els elements iconogràfics que vertebren la narració: la lluita entre el protagonista i l'antagonista davant l'atenta mirada del testimoni, fins a plantejar, en els dos últims fotogrames, un desenllaç equívoc. La banda sonora del film és una performance musical realitzada per mi.
Referents
2007_0:46 min_vÃdeo HD
Un signe, a mig camí de ser animat, rastreja l'espai com ho faria un poeta científic.
In vino, vino!
2008_3:57 min_vÃdeo HD
Damunt la taula un full de paper blanc, una ampolla de Sagrantino i una copa: les eines del pintor; i també, un tinter i una ploma: les eines del cal·lígraf. De fons per a aquesta comèdia musical un aire popular, d'aquells que tant agradaven a casa.
FrameMan
2009_0:54 min loop_vÃdeo HD
L'ull fotogramàtic no para mai, veu la realitat en tot detall, i oblida per sobreviure.
A priori
2009_18:19 min_vÃdeo HD
Un storyboard que vaig realitzar entre el 1965 i el 1979 s'anima finalment com si el temps no importés... Sempre cal retornar a l'escenari del crim.
Nocturnal U
2009_4:08 min_vÃdeo HD
Les mil i una maneres de gesticular espais urbans que, l'un rere l'altre, em vénen a veure. Un munt d'indrets que acaben ballant al so que els toco. Moltes gràcies!
L’hòstia Kúbica
2010_4:33 min_vÃdeo HD
Fascinació
Fascinació per les formes
Totes pures
O no.
Fascinació
Fascinació per les litúrgies
Totes pures
O no.
I el kubisme?
Si és blanc
Llueix molt!
Microfracies
2010_1:49 min_vÃdeo HD
Aquests microfòssils que vénen del terciari creixen i formen un decorat on poder representar una microòpera del gènere lleuger conegut com a teatre de cementiri.
Garrotins del cava
2015_5:05 min_vÃdeo HD
...Paios i gitanos brinden
i pels carrers van cantant
glosen les excel·lències
del cava sobre el xampany…